Untuk Mu……
CINTA itu aneh, indah dan manis.
Cinta juga membuat hidup penuh bermakna.
Memberi kebebasan-

Kadang-kadang ingin dilaungkan agar cinta terus kekal selama-lamanya,
namun air mata selalu menukarkan kegembiraan dan kebahagiaan tetapi menakjubkan,
kerana cinta adalah sesuatu yang sukar ditafsirkan mustahil dapat dilihat atau dirasa tapi bila hati telah menyatakan sesuatu cinta,
Aneh tapi dapat digambarkan.



Langit Biru

Deru angin yang memburu
Merujul laluan
Bikin dedaun hati bergetar
Meliuk melanda kejau
Laungkan kepiluan
Haru itu biru warnanya
Manakan birunya jiwaku

Berdirilah dipentas itu
Tanpa membisik namaku
Kalau terputus paluan
Beranilah sambung kembali

Mungkin lebih biru
Langit mu disempadan sebelah situ
Mungkin cuma hanya
Sekadar ribut di dalam cangkir cuma
Bukannya aku untuk meramal
Juga dirimu
Pastikan
Hari mendatang

Berdirilah dipentas itu
Tanpa kau menyebut namaku

Mungkin lebih biru
Langit mu disempadan sebelah situ
Mungkin cuma hanya
Sekadar kalut ribut dicangkir cuma
Mungkin lebih hijau
Laman mu disempadan sebelah sana
Ataupun hanya
Ribut melanda didalam cangkir Cuma
Siapalah aku untuk meramal
Juga dirimu
Untuk pastikan
Lepaskan saja

Deru angin semalam sebuah cerita
Wajah-wajah jiwa insan yang biasa





Saturday, February 24, 2007

Apa yang berkurangan adalah keberanian untuk menyusuli bakat itu ke tempat gelap yang ditujunya....Hidup bukanlah hanya memperolehi dan memiliki sesuatu tetapi apa yang penting ialah kewujudan diri sendiri dan apa yang kita akan jadi...

Hanya setelah menuruni lembah yang terdalam barulah anda menilai keindahan gunung yang tertinggi. Tatkala anda bermurung itulah keunggulan anda terserlah, ketara teruji!. Anda memerlukan sebanyak mungkin pengalaman getir untuk menzahirkan keunggulan anda.

Watak tidak boleh dibina dengan mudah dan senyap-senyap. Hanya melalui pengalaman-pengalaman dugaan dan penderitaan sahaja semangat boleh diperteguh, wawasan diperjelas, cita-cita diilhami dan kejayaan dicapai.

Ingatlah, untuk mendapatkan 'pelangi', anda memerlukan 'hujan'. Tiada jalan lain lagi. Waktu sukar sepatutnya membuat anda LEBIH BAGUS, bukannya MARAH DAN KECEWA.

Perjuangan, kegagalan, kemenangan: manakala kemenanganlah kesudahan yang diidamkan, perjuangan juga ada kegembiraannya, dan kegagalan juga bukanlah tiada faedahnya.

Kerumitan menyerlahkan sifat-sifat terbaik dalam diri seseorang dan memungkinkan keunggulan. Orang yang telah memenangi perjuangan menentang kerumitan dihiasi dengan tanda-tanda kemenangan di wajahnya. Gaya kemenangan terserlah pada setiap gerak-gerinya.

Orang yang berjaya dengan hebatnya di kalangan masyarakat kita bukanlah orang yang tidak pernah gagal, hanya mereka ini tidak menganggapnya sebagai kegagalan. Mereka tidak mengaitkan perasaan negatif dengan sesuatu yang tidak menjadi.

Ya, pengorbanan yang perlu untuk mendapatkan kejayaan ialah ketabahan. Janganlah menerima jawapan "Tidak". Dan sekiranya anda tersepit atau anda rasakan anda telah jatuh tersungkur, ingatlah bahawa anda hanya berada di satu selekoh dan bukannya di penghujung jalan.

Setiap masalah yang wujud, pasti ada jalan penyelesaiannya atau tiada penyelesaian sama sekali. Jika adanya jalan penyelesaian, cubalah cari jawapannya. Sekiranya tiada, kenapa perlu khuatir tentangnya?

Apabila anda mampu terus mencuba selepas tiga kegagalan dalam sesuatu usaha tertentu, anda bolehlah mempertimbangkan diri anda untuk peranan kepimpinan dalam pekerjaan anda kini. Jikalau anda boleh terus mencuba selepas belasan kegagalan, itu bermakna bahawa benih kebolehan luar biasa sedang bercambah dalam diri anda.

Setiap kesusahan, setiap kegagalan, setiap kecacatan, setiap penyakit jasmani, setiap keadaan dan pengalaman tidak menyenangkan, membawa bersamanya benih faedah yang bersepadanan, sering kali dalam bentuk tersorok.

Jikalau kita melihat ke belakang dalam hidup kita, kita akan mendapati bahawa walau apa pun yang berlaku kepada kita ia akan sentiasa menjadi berfaedah kepada kita.

Alam itu seolah-olah menjatuhkan orang dengan kesusahan untuk mencari siapakah di antara mereka yang akan bangkit kembali untuk berjuang lagi.


Orang yang menang dalam gelanggang hidup itu mungkin telah di kira kalah beberapa kali, tetapi dia tidak mempedulikan si pengadilnya.

Dunia ini penuh dengan insan terbiar yang berpendidikan. Hanya azam dan ketabahan sahaja yang berupaya mencapai segala keinginan.
Ya, ketabahan, yakni kemampuan untuk bangkit kembali untuk kesekian kalinya selepas setiap kejatuhan.


Dalam pertentangan di antara air sungai dan batu, air sungai sentiasa menang - bukan dengan kekuatan tetapi dengan ketabahan.

Belajar daripada kegagalan kita adalah mencapai kejayaan. Tidak pernah gagal bererti tidak pernah menang. Kecuali kita mengalami kegagalan dan pahitnya kegagalan, kita tidak akan dapat menghargai manisnya kemenangan.